מה, כולם טיפשים?

התייעלות אנרגטית בתחום הקירור התעשייתי יכולה לחסוך מיליארדי שקלים וזיהום סביבתי רב, אך כדי לממש את הפוטנציאל צריך לחשוב לטווח הארוך

מאת רונן הורביץ

המאמר פורסם במגזין "דה מרקר"

אחת ההמצאות הישראליות ששינו את העולם היא הטפטפת, המסייעת לחקלאים בעשרות מדינות לחסוך מים ולהגדיל את היבולים. כמו המצאות מבריקות אחרות, גם כאן הכל החל בטעות, כאשר הממציא הסדרתי עדי מוטס זיהה ב-1956 ברז דולף בחצר ביתו בראשון לציון. מוטס הבחין שצמח החזרת שתחת הברז גדל במהירות בלתי אופיינית, והחליט להמתין עם תיקון הדליפה. כך זוהו לראשונה יתרונות הטפטוף הממוקד.

הפיכתה של GVK לחברת התייעלות אנרגטית החלה גם היא במקרה. כמה שנים לאחר הקמת החברה בשנת 2000, התחלנו להבחין בשני תוצרי לוואי שכלל לא כיוונו אליהם: מערכות הקירור שתיחזקנו צרכו הרבה פחות חשמל מהמקובל, והתקלקלו לעתים נדירות יותר ויותר. כך גילינו שכמו בטפטפות, גם בקירור יש משמעות גדולה להקצאת משאבים מדויקת. משם החלה דרך שבסופה הפכנו לחברת הקירור התעשייתי היחידה בישראל המוכרת על ידי הממשלה כחברת אסקו, וזכאית למענקי התייעלות אנרגטית.

ברשימת ההישגים שלנו מופיע חיסכון של 11 מיליון שקלים בהוצאות חשמל ותחזוקה לחברת ת.מ.מ (המספקת מזון למטוסים), ולרשתות שיווק אנחנו חוסכים כ-100 אלף שקל בשנה לסניף. בפרויקט לסלטי שמיר התחייבנו לתוספת תפוקה של 50%, ולבסוף סיפקנו 400%, שיפור שיניב לחברה חיסכון של 9 מיליון שקל. לדברי עמי גיא, מנכ"ל ומבעלי סלטי שמיר, מייסד ומנכ"ל GVK סלביק גרויסמן הוא "קוסם", משום ש"הוא לוקח מדחס ועושה ממנו פי שלושה".

מדי פעם, כשאנחנו מספרים ללקוחות חדשים על הביצועים שלנו, אנחנו זוכים לתגובות כמו "זה נשמע טוב מדי", "מה, כולם טיפשים?", ו"רק אתם מבינים בקירור?". אפשר להבין זאת, משום שההצעה שלנו חריגה בנוף. עם זאת, חוסר האמון היה מתפוגג אם השוק היה מאמץ חשיבה ארוכת טווח, משום שהעלות הגדולה ביותר בתחום הקירור וההקפאה אינה בניית או שיפור המערכות, אלא עלויות התחזוקה והאנרגיה שלהן על פני שנים.

ניקח לדוגמה פרויקט הקרוב להשלמה, שבו לקוח עומד להכפיל פי חמישה את הספק המקפיאים שלו. טרם היציאה לפרויקט הצגנו בפניו שלושה מסלולים ל-15 שנה, אחד במודל המקובל בשוק, ללא התחייבות להתייעלות אנרגטית, ושניים הכוללים התייעלות, שבהם ההכנסות שלנו נגזרות מהיקף החיסכון בחשמל, שנאמד בחצי מיליון שקל בשנה.

הלקוח בחר במסלול התייעלות הכולל השקעה ראשונית של 1.4 מיליון שקל, סכום שיחזור אליו במלואו עד סיום החוזה בזכות החיסכון בחשמל. בעוד שהמסלול הרגיל היה מחייב את הלקוח להוציא מכיסו כ-320 אלף שקל בשנה על תחזוקה, במסלול ההתייעלות עלויות התחזוקה ממומנות מהחיסכון, כלומר 4.8 מיליון שקל בכל התקופה.

אם לא נחסוך ללקוח חשמל, עלויות התחזוקה יהיו עלינו. לכן המנכ"ל גרויסמן מדגיש תמיד באוזני העובדים: "אל תסתכלו כמה שעות לוקח לתקן, תפתרו את הבעיה". והאמירה המשלימה: "אנחנו לא רוצים להתפרנס מהצרות של הלקוחות שלנו, אלא מהשקט שלהם". הגישה הזאת מסייעת לנו לצמצם למינימום תקלות המגדילות את עלויות התחזוקה.

היכולת לקחת התחייבויות ארוכות טווח על בסיס ביצועים נובעת מניסיון בעשרות פרויקטים. הצטברות הפרויקטים הביאה לכך שלקוחותינו ישיגו ב-2018 את החיסכון השנתי המצטבר הגדול ביותר עד כה בתולדותינו – 9 מיליון שקלים.

אנחנו מאמינים שאין בעיה בקירור והקפאה שאנחנו לא יכולים לפתור, ואף פעם לא מרימים ידיים לפני שהתוצאות המובטחות הושגו. אנחנו מניחים שתמיד אפשר להתעדכן ולהמשיך ללמוד על התחום והטכנולוגיות המתוחכמות העומדות בבסיסו, ולכן הקמנו בחברה בית ספר מקצועי.

ולבסוף, אנחנו מחויבים עמוקות לשיתוף ידע, המתבטא בתרבות של התייעצויות מקצועיות בין עובדים כאשר עומד על הפרק אתגר מורכב. כל אלה, יחד עם ידע מקצועי ייחודי, הביאו אותנו לביצועים יוצאי דופן וליצירת ערך רב ללקוחותינו.